lördag 18 oktober 2008

Dagens recension...

...blir av Pizza City och pizzan Casabella! Ja.. det blev pizza idag. So what, jag var hungrig och pizza är bra mat... Visst åt jag en burgare till lunch, men det hör inte hit. Dessutom psykade Wikke mig. Den jäveln.

Nåja, över till recensionen. Pizzerian är trevlig, en minuts gångavstånd från Förrådet och skolan vilket givetvis gör restaurangen attraktiv för alla oss studenter med mindre tid än pengar. Servicen är snabb och bemötandet exemplariskt. Kortavgiften är numer borta, vilket givetvis uppskattas. Miljön är sådär urbant minimalistisk som man kan förvänta sig av en pizzeria mitt i stan, med en teve i ena hörnet och lite tidningar här och där. Haket är föredömligt befriat från os från köket.

Men, och detta är ett STORT men, priserna är helt uppåt väggarna. För några månader sedan kostade pizzorna 45 kronor, och då ingick såväl en välsmakande pizzasallad som en valfri läsk eller lättöl. Nu får man en pizza för 50 kronor. Rätt och slätt. En läsk/öl kostar 10 kronor extra, och sallad får man bara vid avhämtning. Ytterst snålt och en uppenbar kartell då grannen Divan har precis samma prissättning. Mer om detta senare.

Över till själva pizzan, som förtjänar all beröm den kan få. Lagom tjock botten, saftig men ändå chrispig. Korven som ligger på denna pizza har en lagom rökt smak och är precis lagom tjock. Osten är fin i konsistens och mängd, och löken är fin. Överlag en mycket välsmakande och faktiskt prisvärd pizza som slår det mesta i närområdet och prisklassen.

Pizzan Casabella (nr. 15 tror jag?) Belönas därför med FEM välstoppade ekorrar!


Själva pizzerian tvingas jag tyvärr ge tre ganska magra och loppbitna ekorrar, servicen är bra och det räddar dem från en tvåa. Men priset.. nej, det är oförlåtligt i dessa tider. Tre ekorrar alltså.
Själva pizzan. Bilden blev inge vidare. Jag var hungrig och kunde inte hålla still. Men.. Mmm!

I morgon ska jag upp tiiidigt och köra till härnösand och plåta hemvärnet! Blir spännande, hoppas allt är fixat nu...

Inga kommentarer: